نکات طلایی هنگام خرید خانه

نکته های کلیدی خرید خانه

بر خلاف بالا و پایین هایی که خرید فروش ملک در کشور ما دارد باز هم وقتی تابستان می شود بسیاری از مردم به دنبال خرید، فروش، رهن و اجاره هستند. در این ایان بازدید ازخانه های مستاجر نشین بالا می رود. اما مستاجرها همچنین صاحب خانه ها نیز باید نکاتی را در طول این مراودات در نظر داشته باشند. هان طور که  می دانید در طول این فرآیند بازدید از منزل شایع ترین اتفاقی است که حتما باید رقم بخورد. عواملی در این بازه وجود دارد که ممکن است از چشم هر دو طرف پوشیده بماند. که ما در این مقاله تلاش می کنیم در مورد آن ها صحبت کنیم.

نکات مهم خرید خانه

توان مالی خود را ارزیابی کنید

اینکه توان مالی خود را بررسی کنید شما را خیلی جلو می اندازد چرا که شما با میران بودجه ای که دارید می توانید تعیین کنید در چه منطقه ای می توانید منزل خریداری کنید؟ این خود به تنهایی مسئله مهم و قابل تعملی است!

چرا که حتی به شما کمک می کند به چه آژانس املاکی مراجعه کنید؟ البته که ین موضوع اطلاع از از اینکه شما نیازمند چه مقدار پول دیگر هستید تا بتوانید یک منزل بهتر خریداری کنید نیز می دهد. البته شما بادر نظر گرفتن این موضوع که می توانید از بانک نیز چه مقدار وام تهیه کنید نیز کمک می کند.

وضعیت خانه را بررسی کنید!

منظور ار چک کردن وضعیت خانه این است که خانه در رهن جایی نباشید یا اینکه توسط ارگان های دولتی یا بانک توقیف نشده باشد. در اصطلاح حقوقی یعنی اینکه خانه آزاد یا مطلق باشد. علت اینکه می گوپیم این وضعیت را چک کنید این است که از نظر قانونی هر گونه معامله و خرید و فروش با ملکی که چنین شرایطی دارد ممنوع است. توجه داشته باشید که برای خانه ای که در رهن است یا توقیف است می توان مبایعه نامه تنظیم کرد اما نمی توان به صورت رسمی نمی توان أن را خرید یا فروخت.

برای ثبت قانونی این ملک‌ها باید رفع توقیف یا فک رهن در ارتباط با آنها انجام شود. این کار به این صورت انجام می‌گیرد که خریدار خانه به جای پرداخت بهای کل خانه به فروشنده، بخشی از آن را برای فک رهن و رفع توقیف به شخص حقیقی یا حقوقی طلبکار می‌پردازد.

خانه را از نظر فنی خیلی دقیق بررسی کنید.

از مهم ترین نکات خرید خانه این است حتی اگر به شما اطلاعات کافی از تمام بخش های خانه دادند که سالم است باز هم شما به همین یک مورد اکتفا نکنید. ممکن است که منزل ایرادی داشته باشد که صاحب خانه هم اطلاع نداشته باشد یا اینکه بخواهد آن عیب را از شما مخفی کند. بنابراین  حتما چندین بار خانه را بازرسی کنید!

حتی اگر لازم است فردی را بیاورید که تمام لوله کشی ها و این گونه مسائل را بررسی کند. البته این نکته را هم اضافه کنیم که اگر بعد از عقد قرارداد شما عیبی در خانه پیدا کردید به راحتی می توانید قرارداد را فسخ کنید. اما بهتر است که با یک مکالمه هدفمند با صاحب خانه شما بتوانید تا حد خیلی خوبی هزینه ها را کاهش دهید. بنابراین به طور کلی در خرید عجله نکنید.

انتقال انباری و پارکینگ را فراموش نکنید

نکته قابل توجه دیگر این است که موقع عقد قرارداد رسمی در سند حتما پارکینگ و انباری را قید کنید. اگر چند انباری یا چند پارکینگ وجود دارد به صورت جدا جدا و هر کدام با مشخصات دقیق در سند و مبایعه نامه باید ذکر شوند. چون اگر این موارد را رعایت نکنید آن وقت مالک در قبال شما مسئولیتی ندارد.

به تعهداتی که خود را به آن ملزم می کنید خیلی توجه داشته باشید!

توجه داشته باشید که وقتی در حال خریدن خانه هستید،‌ شما باید هزینه را در زمان مقرر واریز کنید و همچنین فرد مقابل باید کارهای انتقال سند را دقیق انجام دهد. در این حین شما تعهداتی می دهید و همچنین فرد مقابل نیز به شما تعهداتی می دهد این دو باید بسیار دقیق و در زمان مقرر حتما انجام شود زیرا اگر هر کدام اندکی تعلل کنند ضرر ها و مشکلاتی که برای‌ آن ها پیش می آید زیاد است. برای حل این مشکل نیز راه حل این است که شما بخشی از هزینه منزل را در حضور کارشناسان املاک پرداخت کنید و رسید معتبری نیز دریافت کنید تا مراحل انتقال سند شروع شود. هنگامی که کارهای مربوط به سند انجام شد، مابقی پول نیز باید پرداخت شود. مرحله انتقال سند پس از انجام تمامی فرایندهای مربوط به مفاصا حساب با اداره مالیات، شهرداری و غیره امکان پذیر است.

خرید خانه

در پرداخت هزینه محطاتانه عمل کنید

تمام مراحل خرید خانه را که با دقت انجام دادید و تمام شد مرحله آخر پرداخت هزینه خانه است. در این مرحله مسئله ای که خیلی باید به آن توجه کنید این است که حتما حتما هزینه را به حساب کسی واریز کنید که منزل به نام اوست. در این زمینه به نام طرف مقابل خیلی توجه کنید. چرا که بعضی وقت ها ممکن است با یک پیشوند یا پسوند هزینه را به کارت شخص دیگری واریز کنید. همین موضع می تواند تمام زحماتی که تا کنون کشیده اید را از بین ببرد.علاوه بر این، از نکات مهم خرید خانه آن است که بنگاهی که در آن معامله در جریان است نیز باید دارای مجوز از صنف مربوطه خود باشد. برای این منظور بهتر است به تاریخ و زمان گواهینامه اشتغال بنگاه نگاهی بیاندازید که قدیمی یا مخدوش نباشد.

خرید ملک

جمع بندی

  • یکی از نکات ضروری خرید خانه آن است که شما باید در درجه اول مالکیت فروشنده ملک را شناسایی کنید.
  • اغلب کارشناسان خرید و فروش خانه معتقدند که یکی از نکات راهنمای خرید خانه آن است که بدون واسطه معامله خود را انجام دهید.
  • علاوه بر شناسایی مالک اصلی خانه، یکی دیگر از نکات حقوقی خرید خانه، آن است که شرایط دقیق ملک و وضعیت سند آن را مورد توجه قرار دهید.
  • از دیگر نکات کلیدی خرید خانه، آن است که پیش از اقدام برای خرید، هزینه‌ای که می‌توانید برای خرید خانه پرداخت کنید را به صورت دقیق مشخص کنید.
  • این نکته در راهنمای خرید خانه بسیار مهم است که دقت کنید ملک مورد نظر در رهن یا توقیف نباشد.
  • حتی زمانی که از بی‌عیب و نقص بودن خانه مورد معامله به شما می‌گویند؛ باز هم برای بررسی عیب و یا نقص‌های احتمالی اقدام کنید.
  • کارشناسان خرید و فروش ملک معتقدند که بهتر است مذاکراتی که به منظور خرید و فروش خانه انجام می‌شود، در یک جلسه صورت نگیرد.
  • انشعابات خانه باید در سند رسمی خانه یا مبایعه نامه به صورت کامل قید شود.
  • اغلب خانه‌ها، بدهی‌هایی به دستگاه‌های دولتی مانند شهرداری یا اداره مالیات دارند که با توجه به این موضوع، فروشنده آن خانه باید این بدهکاری‌ها را پیش از فروش ملک خود بپردازد.
  • هنگام عقد قرارداد رسمی، شما باید در سند رسمی یا مبایعه نامه خانه انتقال پارکینگ و انباری را به صورت دقیق درج کنید.
  • در هنگام عقد معامله خانه یکی از دو طرف معامله باید مبلغ مورد نظر را در زمان مقرر پرداخت کند و دیگری نیز باید کارهای مربوط به انتقال سند، به نام خریدار را انجام دهد.
  • حتما حتما پول باید به حساب فردی واریز شود، که سند خانه به نام او است.
  • تطبیق مشخصات واقعی خانه با مشخصات سند نیز ضروری است.
02176249025